12 września 2015

Szarlotka z żurawiną.

Sezon na jabłka w pełni, zatem trzeba je wykorzystywać ile się da, na wszystkie możliwe sposoby. Powiem Wam w tajemnicy, że mam taki cichy plan zrobienia kilku rodzajów szarlotek, jabłeczników i ciast około jabłkowych, jest tylko mały problem, bo nie wiem czy moja rodzina i znajomi podołają tym niecnym planom :)) Pocieszeniem jednak jest fakt, że jabłkowy sezon nie jest tak krótki, jak choćby ten ba truskawki :))

Mój plan zaczęłam realizować już na początku września i tak pierwszą szarlotką była ta tradycyjna, domowa, z rodzynkami i cynamonem. Dziś mam dla Was kolejny przepis na prostą i pyszną szarlotkę. Ale tym razem padło na połączenie jabłek i żurawiny. Również klasyczne, ale już inne. To dowód na to, że jabłka da się wykorzystać na naprawdę wiele sposobów :)

Dlaczego padło na żurawinę? Bo jak tu jej nie kupić, gdy kusi na targu :) Można przecież z niej zrobić pyszną konfiturę do zimowej herbatki i oczywiście do szarlotki, no jakby inaczej! :) Jak widzicie pomysły na wypieki rodzą się często spontanicznie, głównie podczas zakupów :)

Pozostaje mi teraz już tylko zachęcić Was do pieczenia i prosić o trzymanie kciuków, żeby mój jabłkowy plan się powiódł :)


Składniki (forma 26 cm):

Spód:
  • 85 g masła
  • 85 g cukru
  • 200 g mąki
  • 7,5 g proszku do pieczenia
  • 1 jajko
  • 1 żółtko
Z podanych składników zagniatamy ciasto wylepiamy nim formę uprzednio wyłożoną papierem do pieczenia.

Nadzienie:
  • 8 średnich jabłek, obranych i pokrojonych w "8 - ki" (u mnie antonówki)
  • 1/2 słoiczka konfitury z żurawiny
  • 1 czubata łyżka cynamonu 
Spód smarujemy 1/2 części konfitury, a następnie układamy jabłka, najpierw tworzymy jedną warstwę układając zewnętrzną częścią do dołu, a następnie drugą, wnętrzem do dołu, uzupełniając wolne miejsca (jabłka powinny wchodzić jedno w drugie). Całość smarujemy resztą żurawiny i posypujemy cynamonem. Przygotowujemy kruszonkę.

Kruszonka:
  • 100 g zimnego masła
  • 100 g cukru
  • 200 g mąki
Masło zagniatamy z cukrem, następnie dosypujemy mąkę i rozcieramy placami powstałą masę na kruszonkę. Obficie posypujemy ciasto.
Szarlotkę pieczemy ok. 45 minut w temp. 180 stopni (do złotego koloru). Studzimy na kratce. Najlepiej podawać na ciepło z lodami, czy kleksem bitej śmietany.

Smacznego! :)




1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...